Je kind laten sporten, hoe doe je dat?

Alle sporten
02 April om 15:15

Je zou wel willen dat je kleine spruit aan sport doet, maar weet niet goed welke sport nu geschikt is voor hun leeftijd? Lees verder, want wij hebben tips voor je!

Je kleine dondersteen lijkt onvermoeibaar, klauteren, springen, kruipen.. Is even rustig blijven zitten lastig? Je 8-jarige zoon of dochter is helemaal in de ban van spelletjes op internet en heeft het moeilijk om lang met een activiteit bezig te zijn? Joëlle Jolly, opvoedster bij Sport Santé en goed op de hoogte van alle voordelen van lichaamsbeweging voor kinderen, gaf ons een paar tips om je kind aan het sporten te krijgen en te laten ervaren hoe leuk het is om te bewegen! Je zou wel willen dat je kleine spruit aan sport doet, maar weet niet goed welke sport nu geschikt is voor zijn leeftijd? Lees verder, want wij hebben wat tips voor je…  

1. ZIN OM TE BEWEGEN

Je hoeft je kind nog niet meteen in te schrijven bij een club, je kunt ze ook geleidelijk en in het dagelijkse leven laten ervaren hoe leuk het is om te bewegen. “Samen een boswandeling maken, naar het park gaan… allemaal dingen die goed zijn om de motorische vaardigheden van een kind te ontwikkelen", legt Joëlle Jolly uit. "Lichaamsbeweging kan heel goed thuis beginnen. Dat is een eerste omgeving waar het kind zin kan krijgen om te bewegen. Zo is zeepbellen blazen een goede manier om zijn ademhaling te oefenen!”    

2. DE EERSTE ACTIVITEITEN

Misschien nemen ze al op het loopfietsje de weg naar school, of vinden ze het leuk om bij het oversteken alleen op de witte strepen van het zebrapad te springen, maar als je kind al zijn inentingen heeft gehad, kunnen ze al vanaf de leeftijd van 4 maanden starten met babyzwemmen. Vanaf een jaar of twee kunnen ze starten met peutergym. "Babyzwemmen is een gelegenheid om ze mee te nemen naar een nieuwe omgeving, een echt ouder-kind moment te beleven en ze al heel vroeg vertrouwd te maken met water”. Net als bij peutergym, waar jonge kinderen een behendigheidsparcours afleggen, is babyzwemmen goed voor de ontwikkeling van de coördinatie en ontdekt je kind wat ze allemaal met hun lichaam kunnen doen!  

3. EN NU, UITPROBEREN!

Vanaf de leeftijd van 3 jaar zijn er tal van mogelijkheden voor kinderen: tennis, judo, teamsporten, behendigheidssporten… "Tussen 3 en 6 jaar wil een kind nog alles goed vinden, ze zullen een sport kiezen om jou een plezier te doen. Het is niet nodig dat ze meteen goed zijn in een specifieke sport, je moet ze heel veel dingen laten proberen”, legt Joëlle Jolly uit. Vanaf 6 of 7 jaar kunnen ze dan meer doelgericht kiezen. "Overspoel hem niet met activiteiten en leg er ook geen druk op. Sporten moet leuk blijven", legt de opvoedster uit. "Opendeurdagen van een club of vereniging zijn een uitstekende gelegenheid om je kind kennis te laten maken met een activiteit en iets te laten doen dat ze aanspreekt. Als ze beslissen om met een sport te starten, moeten ze begrijpen dat ze dat een jaar lang moeten volhouden, zo geef je ze verantwoordelijkheid”. Als ze niet meteen overtuigd lijken te zijn om te sporten, kun je kijken wat vriendjes en vriendinnetjes aan sport doen. Misschien is je kind wel enthousiast om zich aan te sluiten bij hun club of team!  

4. COMPETITIE, DE LOGISCHE VOLGENDE STAP?

Als je kind echt dol is op een bepaalde sport, kan hij vanaf de leeftijd van 8 of 9 jaar starten met competitie. "Niet alle kinderen zijn daar voor te vinden, maar het kan een uitdaging zijn, zelfvertrouwen vergroten, grenzen leren kennen en zichzelf overtreffen. Competitie kan voor sommige kinderen enorm motiverend werken”. Het is jouw taak om goed te luisteren naar je kind en, wanneer ze beginnen met competitie, de grootste supporter te zijn! 

  • Login