9 tips om blaren te voorkomen

Bergwandelen
08 April om 13:35

Blaren zijn het meest voorkomende probleem bij wandelaars, en bovendien ontzettend vervelend! Lees hier hoe blaren ontstaan en vooral hoe je ze kunt voorkomen.

Blaren ontstaan vaak wanneer je huid verzwakt is door wrijving. Dit kan ook te wijten zijn aan je sokken, schoenen of vreemde voorwerpen. Vochtigheid (die gepaard gaat met transpiratie of met externe elementen) kan ook een rol spelen. Wanneer je voeten vochtig zijn verzwakt de huid en wordt deze gevoeliger door de wrijving. 

1. TEST JE SCHOENEN UIT

Test je schoenen goed uit, in de winkel of bij je thuis wanneer je je online bestelling ontvangt. Test ze in verschillende situaties: op een vlakke ondergrond, stijgend, dalend (de winkels beschikken vaak over een hellend vlak of een miniparcours met verschillende types ondergrond).  Als je liever online bestelt, plaats je bestelling dan zeker goed op tijd, zodat je nog wat speelruimte overhoudt voor een eventuele ruil of het inlopen er van. Laat ze niet op het allerlaatste nippertje bezorgen op vakantie!

2. LOOP JE SCHOENEN IN

Nieuwe schoenen moeten soepeler worden (vooral lederen schoenen) en zich naar je voet vormen. Bepaalde zones die nog wat stijf aanvoelen, kunnen leiden tot wrijving op je voet en zo blaren veroorzaken. Het beste is om je schoenen in te lopen. Dit doe je door te beginnen met een korte wandeling en deze steeds langer te maken. 

3. LET OP DE BINNENZOOL

Let er op dat je binnenzool (of de inlegzool) niet glas is. Dat geldt des te meer wanneer je al een extra inlegzool gebruikt om de maat van je schoenen aan te passen, of wanneer je een orthopedische zool nodig hebt. Bepaalde zolen zijn meer bedoeld voor het stadsleven en zijn wat glanzend, waardoor je voet kan glijden in de schoen, wat dan weer tot wrijving leidt.

4. KIES DE JUISTE SOKKEN

Kies sokken die aangepast zijn aan de vorm van je voet. Kijk goed waar de naden zitten, zelfs als het erg fijne naden lijken. Zorg ervoor dat ze niet tegen je botten wrijven of voor ongemak zorgen. Draag geen sokken met gaten of door en door versleten sokken, want ze beschermen je voet niet langer. Draag vooral sokken in de juiste maat! Misschien zie je dergelijke details over het hoofd, maar een slecht zittende sok vormt plooien die voor wrijving zorgen. Het is ook belangrijk om te zorgen dat je sokken goed zitten wanneer je ze aantrekt (zorg dat de hiel van de sok precies op je hiel zit).

5. TEST DE COMBINATIE VAN JE SCHOENEN EN SOKKEN UIT

Sokken die in het ene paar schoenen comfortabel zitten, kunnen in een ander paar dan weer heel ongemakkelijk aanvoelen. De vormgeving van schoenen verschilt: zowel op het vlak van materialen en steunzones. Afhankelijk van de vorm van je sokken zorgen bepaalde schoenen voor wrijving. Let ook op de weersomstandigheden bij het kiezen van je sokken. 

6. STRIK JE VETERS EN SPAN JE SCHOENEN AAN OP DE JUISTE MANIER

Span je schoenen niet te zacht en niet te hard aan. Het is de bedoeling dat je voet goed wordt ondersteund, zonder dat het ongemakkelijk wordt. Aarzel niet om de aanspanning bij te stellen tijdens het wandelen, zeker bij het dalen. Benieuwd hoe je een wandelschoen strikt? Bekijk dan het filmpje. 

7. KIES DE JUISTE MATERIALEN PER SEIZOEN

Kies 's zomers voor ademende materialen, zowel voor je schoenen als voor je sokken. Controleer of je sokken lekker in je schoenen zitten. Als slechts eentje uit een ademend materiaal is gemaakt, bereik je niet het gewenste resultaat.

8. HOUD JE VOETEN SCHOON EN DROOG

Als je ook maar de een vreemd object in je schoen voelt, groot of klein, (steentje, zand, schors ...), stop dan en trek je schoenen uit om de boosdoener te verwijderen. Als je meerdere dagen na elkaar stapt met dezelfde sokken, spoel ze dan elke avond goed uit om eventuele stofdeeltjes te verwijderen. Neem bij voorkeur twee paar sokken mee, zelfs voor een korte wandeltocht, zodat je je sokken kunt wisselen als je voeten te vochtig aanvoelen. En denk er vooral aan dat je de zool (inlegzool) uit je schoenen haalt zodat deze 's nachts kan drogen.

9. ZORG GOED VOOR JEZELF!

We vergeten het wel eens, maar je staat van vermoeidheid heeft invloed op je lichaam. Je huid is gevoeliger als je moe bent. Zo kan het gebeuren dat een wandelaar die normaal geen last heeft van blaren, met diezelfde schoenen en sokken toch anders reageert. De vakantieperiode is daar een goed voorbeeld van, dan laat het lichaam de stress van elke dag los. Je voeding speelt ook een rol. Zo maakt alcohol je transpiratie zuurder en dus agressiever voor je huid. 

  • Login