Hoe kies je de juiste fitness voeding?

Crosstraining
22 February om 08:36

Onze tips om de juiste eiwitten te kiezen

DOEL: MASSATOENAME: MASS GAINER

Massatoename is een fase die ook wel de 'bulk fase' wordt genoemd. In deze fase is het doel om in gewicht aan te komen. Dit lijkt misschien eenvoudig, maar het is niet zo simpel om op deze manier optimaal aan spieren bij te kweken. Dat vraagt een grote inzet op drie gebieden: voeding, training en rust. Het doel van je voedingspatroon is om met de juiste voedingsstoffen de toename van magere massa te stimuleren. Maar voeding alleen is niet voldoende! Je zult je voeding moeten combineren met een training die speciaal is afgestemd op jouw doel. Een Mass Gainer is een combinatie van eiwitten en koolhydraten en bevat de ideale verhouding voor massatoename. Hiermee kan je je nutriëntentoevoer verrijken zonder dat je je vaste eetgewoonten hoeft aan te passen.

DOEL: SPIERBEHOUD / SPIEROPBOUW

Een sporter heeft meer eiwitten nodig, gemiddeld tussen de 1,2 en 1,6 gram eiwitten per kg lichaamsgewicht en per dag. Belangrijk hierbij is een evenwichtige basisvoeding die eventueel kan worden aangevuld met eiwitpoeders.

1 tot 2 trainingen per week: Milk & soy: deze eiwitten komen volledig uit melk en soja. Ideaal voor wie net begint met krachttraining. Het bevat 60% eiwitten en voert alle essentiële aminozuren aan.2 tot 3 trainingen per week: Casein 5: Dit is micellair caseïne, dat kan je lichaam goed gebruiken. Het wordt namelijk heel traag opgenomen. Het bevat 70% eiwitten en voert alle essentiële aminozuren aan. Végé 5: Dit is een soja-eiwit, ideaal voor vegetariërs. Er zit bovendien geen lactose in. Dit eiwit wordt heel traag opgenomen. Het bevat 70% eiwitten en voert tevens alle essentiële aminozuren aan.3 trainingen per week of meer: Casein & whey 7: Deze mix bevat 70% wei en 20% caseïne. Door die combinatie krijg je zowel snel opgenomen als traag opgenomen eiwitten binnen. Het bevat 80% eiwitten en voert alle essentiële aminozuren aan, waaronder BCAA, het eiwit dat het meeste voorkomt in wei. Whey 3: Dit is een concentraat van wei, wat snel wordt opgenomen. Het bevat 85% eiwitten en voert alle essentiële aminozuren aan. Wei is het eiwit dat het meeste BCAA bevat. Whey 9 native : Dit is een isolaat van wei, de zuiverste van alle eiwitten, en wordt snel opgenomen. Het bevat 90% eiwitten en brengt alle essentiële aminozuren aan. Wei is het eiwit dat het meeste BCAA bevat.

DOEL: GEWICHTSBEHEERSING

Wie zijn of haar gewicht onder controle wil krijgen, in het kader van droogtraining, afvallen of voorbereiding op een sport met gewichtsklassen zoals vechtsporten, neemt het beste 250 tot 500 kcal minder per dag binnen. Om de spiermassa te behouden, moet je hierbij meer eiwitten binnenkrijgen: 1,5 tot 2 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht per dag.Lean 9: Eiwit 100% wei, snelle opname. Bovendien zit er konjak in, wat een hongerstillend effect heeft en dus helpt bij het afvallen. Het bevat ook nog CLA, L-carnitine en groene thee-extract.

DOEL: RECUPERATIE

De recuperatiefase begint net na het sporten en duurt 2 uur. Deze fase noemen ze wel het "anabolic window" (anabole venster), en het is in deze periode dat je lichaam alles wat het binnenkrijgt optimaal opneemt. Een goede recuperatie is cruciaal om echt vooruit te komen. Het doel van de voeding is om je lichaam alles te geven wat het nodig heeft om de gebruikte reserves tijdens de inspanning terug aan te vullen. Dit bestaat uit meerdere onderdelen: • je vochtniveau weer op peil krijgen
• de energiereserves aanvullen door koolhydraten aan te voeren (tip)
• het spierherstel te bevorderen (tip) met het aanvoeren van snel opgenomen eiwitten.Whey 3: Dit is een concentraat van wei, wat snel wordt opgenomen. Het bevat 85% eiwitten, waarvan 4700 mg BCAA, de aminozuren die nodig zijn voor de recuperatie. Whey 9 native : Dit is een isolaat van wei, de zuiverste van alle eiwitten. Dit eiwit wordt snel opgenomen. Het bevat 90% eiwitten, waarvan 5500 mg BCAA, de aminozuren die nodig zijn voor de recuperatie.

DOEL: VERBETEREN FYSIEKE PRESTATIES

In pre-workout zit creatine. En creatine verbetert de fysieke prestaties bij opeenvolgende kortdurende inspanningen van hoge intensiteit. In sommige pre-workout supplementen zitten tevens diverse vitamines die vermoeidheid tijdens de training verminderen. Wanneer je pre-workout ongeveer een half uur voor je training inneemt, zal dit jou een energieboost geven voor jouw training.

  • Login