Hoe kies je een fitnessbank?

Crosstraining
28 May om 23:22

Ontdek hier onze tips voor de juiste keuze van een fitnessbank.

Met een fitnessbank kan je met barbells en dumbells je lichaam trainen en spieren opbouwen. De bank biedt je een mogelijkheid tot een volledige work-out. 

1. WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN EEN FITNESSBANK?

De voordelen van de fitnessbank maken ze onmisbaar voor veel gebruikers:

• Je kunt de belasting aan je niveau aanpassen
• Door de talrijke afstelmogelijkheden is de bank geschikt voor elk spiergroep
• Je spiermassa en kracht nemen toe door het trainen met een fitnessbank
• Het is een ideale aanvulling op een andere sport 

2. WAT WIL JE TRAINEN?

Houd bij de keuze van je bank rekening met welke spieren je wilt trainen, en op welke intensiteit je dat wilt doen: • Als je vooral aan je borstspieren wilt werken, is een fitnessbank met haltersteun voldoende

• Als je aan je borstspieren, armen en benen wilt werken, is een bank met haltersteun, bicepssteun en leg extender je beste vriend

• En als je al je spieren wilt trainen, kies je het best een fitnessbank met een instelbare rugsteun

3. TECHNISCHE KENMERKEN

Bij het kiezen van je fitnessbank moet je goed nadenken over wat je wilt bereiken (spiermassa creëren, sterker worden...) en over het type toestel dat jou hierbij kan helpen. Let er in het bijzonder op dat de afmetingen van de barbell en het aantal schijven geschikt zijn voor jouw gebruik. Houd voor een optimale training ook rekening met hoeveel plaats je hebt. Let er dus op hoeveel plaats de bank inneemt. Kies waar nodig voor een opvouwbaar exemplaar. Controleer ook de maximale belasting van het toestel: houd hierbij rekening met je huidige gewicht, maar ook met de spiermassa die je nog op wilt bouwen. Kies voor het comfort een brede en gestoffeerde bank. 

4. DE SAMENSTELLING VAN DE BANK

De haltersteun en helling van de rugleuning: De steunen moeten in de hoogte verstelbaar zijn, zodat je plat kunt bankdrukken (training van je borstspieren), schuin omhoog (training van de bovenkant van je borstspieren en de voorkant van je schouders) of schuin omlaag (training van de onderkant van je borstspieren). Let goed op de maximale belasting van de haltersteun. Die moet overeenkomen met jouw doelstellingen. De hoogte van de rugleuning en de steunen staan met elkaar in verband. • De veiligheidshaken: kies bij voorkeur voor een bank met veiligheidshaken. Deze blokkeren de stang bij het aanbrengen of verwijderen van gewichten en voorkomen dat de bank kantelt. • De leg extender: deze functie is niet op alle banken aanwezig, maar is essentieel voor het trainen van je bovenbenen (quadriceps en hamstrings) • De bicepssteun: deze functie is niet op alle banken aanwezig. Ga voor een specifieke en gerichte training van je biceps op de bank zitten en train elke arm met een dumbbell. • De katroltoren: de ideale partner om je rugspieren te trainen. Deze optie vind je terug op de meest complete banken. Met de katroltoren kan je ook je triceps trainen.

5. WELK TOESTEL VOOR WELK GEBRUIK?

Occasioneel (minder dan 3u/week): Je bent een beginner en je traint minder dan 3u per week? Kies dan voor een bank om je borstspieren (bankdrukken met barbell) en armen (met dumbbells) mee te trainen. • Regelmatig (tot 5u/week): Als je tot 5u per week traint, kies je best voor een bank waar je veel verschillende oefeningen op kunt uitvoeren. Zo kan je je borstspieren trainen (bankdrukken met barbell), je armen (met dumbbells voor gerichte training op de bicepssteun) en je benen. • Intensief (meer dan 5u/week): Als je meer dan 5u per week traint, verdiep je dan eens in de banken die je op verschillende manieren kunt afstellen, zodat je er alle bewegingen op kunt uitvoeren. De rugleuning moet verschillende hellingsniveaus hebben. De maximale belasting moet ook hoger zijn, tot 250 kilo. Een stabiele en stevige bank is ook cruciaal als je ze intensief gebruikt. 

6. TIPS

Gebruik: Gecontroleerde bewegingen zijn cruciaal bij krachttraining. Als je je zorgen maakt over je gezondheid, aarzel dan niet om een arts te raadplegen. Vergeet niet om voor elke training je spieren op te warmen en het gewicht langzaamaan te verhogen. Train voor meer veiligheid met zijn tweeën: de een traint, en de ander coacht en begeleidt. Draag sportkleding en gebruik een handdoek, zodat de transpiratie je niet in de weg zit en je bank niet beschadigt. Als de kamer waar je in traint een raam heeft, aarzel dan niet om het open te zetten voor meer zuurstof. Vergeet niet na elke reeks wat te drinken. Aarzel niet om contact op te nemen met een sportcoach die je kan helpen met een persoonlijk trainingsprogramma. • Onderhoud: De fitnessbank is zeer eenvoudig te onderhouden: veeg na elke sessie de bank af om hem tegen beschadiging door je transpiratie te beschermen. Controleer elke zes maanden of de schroeven nog goed zijn aangedraaid. Je kunt schuimtegels gebruiken om je vloer te beschermen. •  Veiligheid: Wat betreft de veiligheidsinstructies voor het gebruik van een fitnessbank: het belangrijkste is om jezelf nooit te overschatten. Als je te zware gewichten wilt gaan heffen loop je al snel blessures op. Bouw het liever langzaam op.

ANTOINE
JE SPECIALIST IN KRACHTTRAINING

Het is voor je veiligheid cruciaal dat je geen te zware gewichten gaat heffen, zodat je geen blessures oploopt. Vergeet niet om voor elke training goed op te warmen en na elke training te stretchen. Bouw zeker ook tijd in voor de recuperatie.

  • Login