Een marathon lopen doe je niet onvoorbereid

Trail
24 May om 10:07

Onze artikelen voor hardlopen op de weg zijn bedoeld voor lopers en loopsters die deelnemen aan wedstrijden met als doel een prestatie neer te zetten, en boven zichzelf uit te stijgen. Met dit doel voor ogen zijn ze op zoek naar technisch en gepersonaliseerd advies.

WELKE KLEDING HEB JE NODIG VOOR JE TRAININGEN EN DE WEDSTRIJD?

De eerste stap bij de voorbereiding op een marathon is het bepalen van je doel. Op basis van dat doel kies je een trainingsschema dat rekening houdt met je levensstijl en je fysieke conditie op dat moment. Om goed te kunnen presteren is het ook belangrijk dat je kleding draagt die past bij je doelstelling en persoonlijke behoeften.

JE SCHOENEN

Om 'vrij' te kunnen lopen, moeten je hardloopschoenen goed aanvoelen.
Het is daarom belangrijk dat je schoenen kiest die je vanaf je eerste training tot aan de finish van de wedstrijd kunt dragen. Daarom garandeert Kalenji voor zijn Kiprun-schoenen een gemiddelde levensduur van 1000 km.  Om nog beter voor je voeten te zorgen, draag je bij voorkeur specifieke hardloopsokken die wrijving beperken, transpiratie afvoeren en indien nodig steun geven.

JE KLEDING

Wat kleding betreft, kun je het best kiezen voor:  - lichte stoffen die de zweet goed afvoeren;
- materialen die niet irriteren;
- een short of hardloopbroek met zakken om eten en drinken mee te kunnen nemen. Om in alle weersomstandigheden te kunnen lopen, is het handig om een licht jasje dat je klein kunt opvouwen mee te nemen. Dit kan een wind- of regenjack zijn.
 "MET DEZE SHORTS KUN JE DE MARATHON IN JE ZAK STEKEN!"“Als productmanager is mijn voornaamste doel het duurzaam begeleiden van hardlopers, zonder dat ze zich blesseren. Eten en drinken speelt een belangrijke rol bij het voorkomen van blessures.
Deze shorts zijn daarom ontworpen met een duidelijk doel: hardlopers moeten tijdens hun trainingen en wedstrijden 500 ml water (of energiedrank), 6 gels of repen en een smartphone mee kunnen nemen.
Ik had daarnaast nog een andere vereiste: wanneer je loopt moet je bijna vergeten dat je die spullen meedraagt," vertelt Pierre-Emmanuel Gaillard.ZAKKEN : 2 zakken achter (2 drinkflesjes van 250 ml), 1 zak voor en 2 zakken aan de zijkant (gels).IRRITATIE BEPERKEN: langere pasvorm om irritatie tussen de benen te voorkomen.LICHTGEWICHT : ultralichte stof, 126 gram in maat L.AFVOER VAN ZWEET : openingen aan de zijkanten om zweet af te voeren. Verkrijgbaar in de winkel en op decathlon.nl

HARDLOOPSHORT HEREN MARATHON ZWART

ACCESSOIRES

Vul je uitrusting aan met enkele nuttige accessoires! Vertrek nooit zonder gps-horloge om je tijd te meten.  Vergeet niet om voldoende te drinken. Met de Kiprun marathon-shorts, de Kalenji-drinkgordel of het Kalenji-drinkvest neem je je soepele drinkflesjes makkelijk met je mee.

HOE BEREID JE JE GOED VOOR OP DE ULTIEME DAG?

Een trainingsschema bestaat uit verschillende trainingen om het lichaam te laten wennen aan de afstand en klaar te zijn om je doel te bereiken.

Decathlon Coach biedt meerdere trainingsschema's om je voor te bereiden op de marathon. De trainingsschema's in deze app zijn opgesteld door Philippe Propage, gediplomeerd internationaal trainer van de Franse Atletiekfederatie. 

Een trainingsschema omvat minstens 3 sessies per week, verspreid over 9 à 12 weken:
- duursessies waarbij je comfortabel moet kunnen blijven ademen (praten tijdens het rennen).
- sessies waarbij je een specifieke snelheid loopt, waaronder ook af en toe een hogere snelheid dan de beoogde wedstrijdsnelheid.
- intervalsessies waarbij je afwisselend langzamer en sneller loopt om geleidelijk het uithoudingsvermogen te verbeteren.

  • Login